Mobilni telefon – i DA i NE! 

Pravilo koje važi u našoj školi glasi – telefon može da se nosi u školu, ali ne sme da se koristi za vreme boravka u školi pogotovo za vreme nastave. 

Imam potrebu da vam ukažem na važne činjenice vezane za mobilni telefon i kao psiholog i kao majka, ali i kao neko ko isti upotrebljava svakodnevno kao i većina nas. Rezultati istraživanja na ovu temu zabrinjavajući su.

  • Mladi uzrasta 12–24 godine u proseku provode između 3 i 7 sati dnevno na mobilnim telefonima??? 
  • Više od polovine mladih proverava telefon svakih nekoliko minuta ili više od 100 puta dnevno.
  • Oko 75% mladih koristi mobilni telefon u krevetu, često do kasno u noć.

Istraživanje UNICEF (2020) pokazalo je da 90% mladih uzrasta 15-24 godine koristi mobilne telefone za pristup internetu, što ukazuje na ogromnu zavisnost od mobilnih uređaja za komunikaciju i informacije.

EU Kids Online (2020): Istraživanje o deci i adolescentima u Evropi pokazuje da 60% mladih koristi telefon više od tri sata dnevno, dok svaki peti oseća pritisak zbog stalnog odgovaranja na poruke.

Istraživanja na ovu temu ima mnogo, a razlike u rezultatima su minimalne, a zabrinjavajuće!

Najčešće aktivnosti mladih tokom upotrebe mobilnog telefona uključuju: korišćenje društvenih mreža (Instagram, TikTok, Snapchat), dopisivanje putem aplikacija (WhatsApp, Viber), gledanje video sadržaja (YouTube), igranje igrica i slušanje muzike.

Pozitivni efekti upotrebe mobilnog telefona:

  • Olakšava komunikaciju i omogućava održavanje društvenih veza, pruža podršku i priliku za kreativno izražavanje.
  • Aplikacije za dopisivanje, video-pozive i društvene mreže olakšavaju održavanje odnosa i izgradnju društvene mreže.
    Valjalo bi deo društvenog života prebaciti i u stvaran svet, zar ne?
  • Mladi mogu brzo da pronađu informacije putem interneta, što pomaže u učenju i istraživanju.
  • Postoje brojne aplikacije i platforme za učenje jezika, programiranja, rešavanje matematičkih zadataka itd.
  • Praćenje online kurseva ili edukativnih sadržaju
  • Olakšavaju pristup obrazovnim sadržajima i digitalnim platformama, 

Dok negativni efekti upotrebe mobilnog telefona intenzivno utiču i na fizičko i mentalno zdravlje mladih u vidu:

  • Povećane anksioznosti, nesanice i depresivnih simptoma
  • Osećaja pritiska da se bude stalno dostupan (“FOMO” – strah od propuštanja događaja).
  • Problema poput bolova u vratu, očiju (digitalni zamor), kao i poremećajima spavanja usled plave svetlosti.
  • Negativnog uticaja na akademska postignuća i motivaciju i ometaju koncentraciju tokom nastave.
  • Simptoma zavisnosti, uključujući nemir, gubitak koncentracije i izolaciju od okruženja.
  • Nažalost, pojavio se i pojam “nomofobija” (strah od gubitka telefona ili nemogućnosti pristupa njemu) i sve je češći među mladima. Opet imamo simptome zavisničkog ponašanja. 
  • Sve zastupljenije digitalno nasilje u različitim oblicima. 

Preporučujem da pogledate: Film “Reci Ne!” (YouTube)

Treba da saznate da postoje i:

Preporuke kojima se mogu prevenirati/sprečiti negativni efekti upotrebe mobilnog telefona:

  • Dete u ranom uzrastu nema potrebu za mobilnim telefonom. 
  • Ima igračke, neka se igra i zabavlja.
  • Ima prijatelje neka se druži. 
  • Sportske aktivnosti, neka se razvija. 
  • Ima roditelje neka mu čitaju…
  • Ima dosta opcija kojima se može ispuniti vreme deteta.
  • Postavljanje ograničenja u vremenu upotrebe. Definisati vreme koliko se telefon koristi. Ne mora i ne treba da bude sastavni deo svake aktivnosti u toku dana, npr. dok ručate.
  • Napraviti balans između online i offline aktivnosti. Živite stvarnost! Nemojte živeti u virtualnom svetu. Dozvolite sebi da iskoristite sopstvene sposobnosti, napredujete i zabavite se na drugačiji način.
  • Edukujte se o digitalnoj pismenosti i odgovornom korišćenju tehnologije. Tehnologija brzo napreduje i nikad ne znamo sve i dovoljno. Ovo se pogotovo odnosi na roditelji koji su odgovorni za vaspitanje, obrazovanje i ponašanje deteta.
  • Roditelji da bi se pravila poštovala, potrebna je vaša podrška, aktivno učešće u praćenju aktivnosti svoje dece na društvenim mrežama, društvenim grupama. Oni su vaša odgovornost!
  • Aplikacija Family Link pomaže roditeljima da prate i kontrolišu i vreme i sadržaje koje deca prate na telefonu. Omogućava blokiranje određenih aplikacija i vremensko ograničenje za aplikacije i samu upotrebu telefona.
  • Korišćenje aplikacije za praćenje vremena (npr. Screen Time na iPhone-u ili Digital Wellbeing na Androidu) kako bi postali svesni koliko vremena provode na telefonu.
  • 2 h pre spavanja dete ne treba da koristi telefon zbog fizioloških procesa u mozgu koji omogućavaju kvalitetan san (stvaranje melatonina), takođe nakon buđenja ne treba bar pola sata da koristi telefon kako bi se organizam (mozak) razbudio i regulisao neurotransmiterske veze odgovorne za naše emocije, pažnju, raspoloženje (stvaranje dopamina, serotonina…).
  • Više nego poželjno jeste da se bar tokom spavanja mobilni telefon ne drži u spavaćoj sobi.
  • Koristiti funkcije poput “Do Not Disturb” ili “Focus Mode” da se smanji broj notifikacija.
  • Nastojati organizovati vreme na drugačiji način – vreme sa porodicom i prijateljima (udaljili smo se, zar ne?), šetnja, sport, čitanje knjiga…
  • Roditelji budite model svom detetu – ostavite telefon! 

Preporučujem:

Video obuka “Vaspitanje i socijalno- emocionalno učenje u funkciji dobrobiti i celovitog razvoja dece”

Tekstom sam pokušala da sažmem samo jedan mali deo onoga što mobilni telefon čini za nas. 

Umerena upotreba jeste korisna, ali prekomerna može napraviti mnogo štete pogotovo u periodu ranog razvoja deteta kada se mozak razvija, razvijaju sposobnosti date rođenjem, formiraju navike, interesovanja, uspostavljaju pravila i granice u ponašanju, oblikuje ponašanje deteta.

U kasnijim razvojnim periodima nastali problemi mogu se korigovati u jednoj meri, ali se ne mogu trajno eliminisati.

Razmislite…

Psiholog Radmila Babičković 

Ostavite odgovor

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.



Bratstvo Jedinstvo na Instagramu

Error: Error validating access token: The session has been invalidated because the user changed their password or Facebook has changed the session for security reasons.