Mobilni telefon – i DA i NE! 

Pravilo koje važi u našoj školi glasi – telefon može da se nosi u školu, ali ne sme da se koristi za vreme boravka u školi pogotovo za vreme nastave. 

Imam potrebu da vam ukažem na važne činjenice vezane za mobilni telefon i kao psiholog i kao majka, ali i kao neko ko isti upotrebljava svakodnevno kao i većina nas. Rezultati istraživanja na ovu temu zabrinjavajući su.

  • Mladi uzrasta 12–24 godine u proseku provode između 3 i 7 sati dnevno na mobilnim telefonima??? 
  • Više od polovine mladih proverava telefon svakih nekoliko minuta ili više od 100 puta dnevno.
  • Oko 75% mladih koristi mobilni telefon u krevetu, često do kasno u noć.

Istraživanje UNICEF (2020) pokazalo je da 90% mladih uzrasta 15-24 godine koristi mobilne telefone za pristup internetu, što ukazuje na ogromnu zavisnost od mobilnih uređaja za komunikaciju i informacije.

EU Kids Online (2020): Istraživanje o deci i adolescentima u Evropi pokazuje da 60% mladih koristi telefon više od tri sata dnevno, dok svaki peti oseća pritisak zbog stalnog odgovaranja na poruke.

Istraživanja na ovu temu ima mnogo, a razlike u rezultatima su minimalne, a zabrinjavajuće!

Najčešće aktivnosti mladih tokom upotrebe mobilnog telefona uključuju: korišćenje društvenih mreža (Instagram, TikTok, Snapchat), dopisivanje putem aplikacija (WhatsApp, Viber), gledanje video sadržaja (YouTube), igranje igrica i slušanje muzike.

Pozitivni efekti upotrebe mobilnog telefona:

  • Olakšava komunikaciju i omogućava održavanje društvenih veza, pruža podršku i priliku za kreativno izražavanje.
  • Aplikacije za dopisivanje, video-pozive i društvene mreže olakšavaju održavanje odnosa i izgradnju društvene mreže.
    Valjalo bi deo društvenog života prebaciti i u stvaran svet, zar ne?
  • Mladi mogu brzo da pronađu informacije putem interneta, što pomaže u učenju i istraživanju.
  • Postoje brojne aplikacije i platforme za učenje jezika, programiranja, rešavanje matematičkih zadataka itd.
  • Praćenje online kurseva ili edukativnih sadržaju
  • Olakšavaju pristup obrazovnim sadržajima i digitalnim platformama, 

Dok negativni efekti upotrebe mobilnog telefona intenzivno utiču i na fizičko i mentalno zdravlje mladih u vidu:

  • Povećane anksioznosti, nesanice i depresivnih simptoma
  • Osećaja pritiska da se bude stalno dostupan (“FOMO” – strah od propuštanja događaja).
  • Problema poput bolova u vratu, očiju (digitalni zamor), kao i poremećajima spavanja usled plave svetlosti.
  • Negativnog uticaja na akademska postignuća i motivaciju i ometaju koncentraciju tokom nastave.
  • Simptoma zavisnosti, uključujući nemir, gubitak koncentracije i izolaciju od okruženja.
  • Nažalost, pojavio se i pojam “nomofobija” (strah od gubitka telefona ili nemogućnosti pristupa njemu) i sve je češći među mladima. Opet imamo simptome zavisničkog ponašanja. 
  • Sve zastupljenije digitalno nasilje u različitim oblicima. 

Preporučujem da pogledate: Film “Reci Ne!” (YouTube)

Treba da saznate da postoje i:

Preporuke kojima se mogu prevenirati/sprečiti negativni efekti upotrebe mobilnog telefona:

  • Dete u ranom uzrastu nema potrebu za mobilnim telefonom. 
  • Ima igračke, neka se igra i zabavlja.
  • Ima prijatelje neka se druži. 
  • Sportske aktivnosti, neka se razvija. 
  • Ima roditelje neka mu čitaju…
  • Ima dosta opcija kojima se može ispuniti vreme deteta.
  • Postavljanje ograničenja u vremenu upotrebe. Definisati vreme koliko se telefon koristi. Ne mora i ne treba da bude sastavni deo svake aktivnosti u toku dana, npr. dok ručate.
  • Napraviti balans između online i offline aktivnosti. Živite stvarnost! Nemojte živeti u virtualnom svetu. Dozvolite sebi da iskoristite sopstvene sposobnosti, napredujete i zabavite se na drugačiji način.
  • Edukujte se o digitalnoj pismenosti i odgovornom korišćenju tehnologije. Tehnologija brzo napreduje i nikad ne znamo sve i dovoljno. Ovo se pogotovo odnosi na roditelji koji su odgovorni za vaspitanje, obrazovanje i ponašanje deteta.
  • Roditelji da bi se pravila poštovala, potrebna je vaša podrška, aktivno učešće u praćenju aktivnosti svoje dece na društvenim mrežama, društvenim grupama. Oni su vaša odgovornost!
  • Aplikacija Family Link pomaže roditeljima da prate i kontrolišu i vreme i sadržaje koje deca prate na telefonu. Omogućava blokiranje određenih aplikacija i vremensko ograničenje za aplikacije i samu upotrebu telefona.
  • Korišćenje aplikacije za praćenje vremena (npr. Screen Time na iPhone-u ili Digital Wellbeing na Androidu) kako bi postali svesni koliko vremena provode na telefonu.
  • 2 h pre spavanja dete ne treba da koristi telefon zbog fizioloških procesa u mozgu koji omogućavaju kvalitetan san (stvaranje melatonina), takođe nakon buđenja ne treba bar pola sata da koristi telefon kako bi se organizam (mozak) razbudio i regulisao neurotransmiterske veze odgovorne za naše emocije, pažnju, raspoloženje (stvaranje dopamina, serotonina…).
  • Više nego poželjno jeste da se bar tokom spavanja mobilni telefon ne drži u spavaćoj sobi.
  • Koristiti funkcije poput “Do Not Disturb” ili “Focus Mode” da se smanji broj notifikacija.
  • Nastojati organizovati vreme na drugačiji način – vreme sa porodicom i prijateljima (udaljili smo se, zar ne?), šetnja, sport, čitanje knjiga…
  • Roditelji budite model svom detetu – ostavite telefon! 

Preporučujem:

Video obuka “Vaspitanje i socijalno- emocionalno učenje u funkciji dobrobiti i celovitog razvoja dece”

Tekstom sam pokušala da sažmem samo jedan mali deo onoga što mobilni telefon čini za nas. 

Umerena upotreba jeste korisna, ali prekomerna može napraviti mnogo štete pogotovo u periodu ranog razvoja deteta kada se mozak razvija, razvijaju sposobnosti date rođenjem, formiraju navike, interesovanja, uspostavljaju pravila i granice u ponašanju, oblikuje ponašanje deteta.

U kasnijim razvojnim periodima nastali problemi mogu se korigovati u jednoj meri, ali se ne mogu trajno eliminisati.

Razmislite…

Psiholog Radmila Babičković 

Ostavite odgovor

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.